Maleisië - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Paul Berg - WaarBenJij.nu Maleisië - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Paul Berg - WaarBenJij.nu

Maleisië

Door: Paul van den Berg

Blijf op de hoogte en volg Paul

24 Juli 2014 | Maleisië, Kuala Lumpur

Ook Maleisië zit er bijna weer op! We zijn met de bus van Singapore naar Kuala Lumpur gegaan. Deze hadden we thuis al geboekt! Wat een luxe was dat. Dikke stoelen die bijna plat konden, voetenbankje, warme chocolade melk en een tv in de rugleuning van diegene die voor je zat. Alleen waren we nog erg moe van de korte nacht ervoor, dus sliepen we zo!

Kuala Lumpur vonden we in vergelijking met Singapore tegen vallen. De smog, alweer drukte, onoverzichtelijkheid en we hadden er beide ook niet super veel zin in volgens mij. Alleen de Petronas twin towers waren erg vet! In KL is gebleken dat Saskia en ik niet de beste kaartlezers zijn. We hebben bijna 2 uur gedaan om ons hostel te vinden haha. Al wil ik ons wel verdedigen dat t een slechte kaart was, waarop alleen de hoofdwegen op stonden! Daar hadden wij dus niet aan. Vanuit Kuala Lumpur hebben we de nachttrein naar Arau gepakt! Dat was ook weer een heel avontuur. We waren die ochtend al op t station geweest voor t kaartje te kopen, dus wisten we hoe lang t in totaal zou duren, namelijk een half uur. Meer dan ruim van te voren (bijna 2 uur) zijn we aangelopen naar de Metro. Daar zei de vrouw dat we een overstap moesten nemen i.v.m. werkzaamheden. Normaal komt een metro zeker eens in de 10 minuten. Deze duurde een half uur. Bij de overstap raakte we in gesprek met een vrouw die ook naar t station moest. Een local vertelde ons dat ze metro van links moeten komen, onze metro kwam van rechts dus we wachtten. Toch gingen we even vragen wat nou de echte kant moest zijn, rechts dus! Weer een lange wachttijd, maar we waren nog op tijd. In de metro nog navraag gedaan & daar kwamen we te weten dat de metro maar tot een bepaald station ging, wat ruim voor KL Central was & we hadden nog een kwartier. Sprintje getrokken naar de taxi en kwamen precies om 21.00 aan KL Central, timing toch?

De nachttrein was prima! Lekker in kunnen slapen, echt prima reizen. Vanuit hier hebben we de taxi en de boot naar Langkawi gepakt. Hier werden we fanatiek verwelkomd door een paar mega vriendelijke locals en zijn we naar ons hotel gelopen. Hier hebben we eigenlijk alleen maar aan het zwembad gelegen, gekeken wat we wilden doen deze dagen in Langkawi en door t stadje gelopen, wat overigens t enige stadje is op dit eiland. Hier is t ook ramadan, dus gingen er vanuit dat er voordat de zon onder ging nergens eten te halen was. Wij met enorme honger gewacht totdat het zo ver was. Met een hongerige rammelende maag liepen we naar het stadje, waar we de markt zagen. Bleek dat alles al sloot en dat deze vanaf 3 uur open was. Beetje jammer! Gelukkig hebben we onze buiken kunnen vullen. Voor mij was dit een beetje een baaldag omdat ik zat te twijfelen wat ik moest doen met mij oren. Had erg veel last van mijn oren en wist niet of ik naar de dokter moest gaan. De volgende ochtend ervoor gekozen om dit wel te doen, aangezien we die dag over een dikke week naar Indonesië vlogen. We moesten erg lang wachten bij de dokter, maar het was een erg vriendelijke man. Gelukkig zag m'n trommelvlies er goed uit en kwam de pijn door een combinatie van verkoudheid, vliegen en niet goed klaren in t vliegtuig. Hier een hoop medicijnen voor gekregen en met de taxi naar een nieuw hostel. Tijdens deze rit kregen we pas echt te zien hoe mooi t eiland was! Zo gaaf om hier te zien. Aangekomen in t hostel hebben we onze spullen gedropt en zijn we direct naar t strand "Tengah beach" gelopen. Dit is wel een strand uit het boekje! Wit strand, palmbomen en een redelijke blauwe zee! Hier heerlijk gelegen en gezwommen. Nadat we een maaltijd hadden genuttigd, wilden we naar de boulevard lopen. Onderweg kwamen we 3 Engelse mensen tegen die we al in de nachttrein ontmoet hadden. Miranda, Darren en Mike. Met hun hadden we afgesproken om wat te drinken. Daar is t ontbijt ritueel ontstaan! We hadden afgesproken om samen de volgende ochtend te ontbijten bij een tentje met een te aardige man en hetzelfde recept: banaan pancake met een passievrucht mango smoothie. Wij gingen namelijk island hoppen en zij hoopte nog mee te kunnen met ons. Dit was uiteindelijk mogelijk, dus dat was super leuk. Het eiland hoppen was erg vet! We zijn eerst naar het eiland "Dayang Bunting" gevaren. Daar had je een meer midden in het eiland waar je kon zwemmen, dat was echt super mooi en fijn! Daarna zijn we naar een plek gevaren waar adelaren leefde en waar zij gevoerd werden. Nadat we dit hadden gezien zijn we naar het eiland "Singa Besar" gegaan. Dit was een strandje waar we wat gezwommen hebben. Na t vermoeiende eiland hoppen zijn we lekker op t strand in slaap gevallen, lekker gegeten en s' Avonds een drankje gedronken aan t strand!

De volgende ochtend hebben we (natuurlijk) ontbeten met onze Engelse maten. Daar te horen gekregen dat t vliegtuig van Malaysia Airlines is neergeschoten. De locals in Maleisië waren ook allemaal zeer onder de indruk. Samen besloten om t eiland rond te touren op een scooter! Dat was echt zoooo leuk en gemakkelijk. Overal op t eiland kun je komen met de scooter, er is bijna geen verkeer op t eiland en een volle tank kost maar liefst €0,92! De moeite waard dus! Gereden door kleine straatjes waar de kinderen ons allemaal lief begroette en waar we echt hele mooie dingen hebben gezien. Op de terugweg kwamen we langs het hoogste punt van Langkawi. Dit wilden we allemaal wel even zien en zijn we die weg ingeslagen. Het was allemaal toch wat verder dan we dachten en op een gegeven moment stonden Miranda, Darren en ik bijna in het rood. Dilemma dilemma dilemma. Toch voor her verstandige gekozen en terug gegaan, waar Saskia en Mike wel door zijn gereden. Op een of andere manier was hun tank nog wel aardig vol. Gelukkig vonden we net op tijd een benzine station waar we hem vol hebben kunnen gooien. Hierna zijn we naar ons hostel gereden waar Saskia en ik t eigenlijk te zonde vonden om de scooter stil te laten staan. We raakte in gesprek met een vrouw genaamd Lio. Zij werkt hier in het hostel. Daarvan kregen we de goede tip om naar de food market bij t vliegveld te gaan. Ook nodigde ze ons uit om samen te gaan stappen hier in Langkawi. Hier zeiden we natuurlijk geen nee op. De food market was super leuk, aangezien ik heel erg vrolijk word van goed eten haha! Ook hadden we voor die avond Miranda, Mike en Darren uitgenodigd. Wat een vette stap avond. We zijn naar een club gegaan waar een live band afwisselde met een DJ! Er hing een super goede sfeer en het was echt heel gezellig, zo gezellig.

Aangezien de volgende dag iedereen een kater had behalve ik aangezien ik midden in mijn antibioticakuur zat hebben we relaxt op het strand gelegen. Daarna zijn we naar de kabelbaan op t eiland gegaan met Darren en Mike! Beetje jammer was dat we nauwelijks wat konden zien omdat t zo mistig was haha. Het was de laatste avond op Langkawi voor hen, dus zijn we samen uiteten geweest en hebben we wat gedronken. Prima avond! Zoals gewoonlijk zijn we met hun het ontbijt gestart. Nadat we afscheid hadden genomen, zijn we samen met Gert-Jan uit Heesch en Peter uit Liverpool die we eerder hadden ontmoet met de auto over het eiland gereden! We zijn als eerst naar de Seven Wells Waterfalls gegaan. Op zich wel erg mooi, maar door de droogte was er niet echt sprake van een waterval haha! Daarna hebben we wat rond gereden en wat gegeten aan een strandje, waarop we weer een poging hebben gedaan om het hoogste punt van het eiland nu wel te bereiken. Dit is gelukt haha, alleen was het zo mistig dat we echt nauwelijks iets konden zien haha. Helaas pindakaas! In de avond hebben we wat gedronken met deze jongens. Ook besloten we ook een dag eerder naar het andere eiland Penang te gaan. Ik had t eigenlijk wel gezien op Langkawi, vooral nadat we gister eigenlijk het hele eiland met de auto hebben gezien! Dit was allemaal zo geregeld en we zijn de volgende middag naar Penang gegaan. Aangekomen in Penang realiseerde ik mijzelf pas wat voor vet eiland Langkawi is!

De volgende dag in Penang hebben we een beetje de stad Georgetown verkend, hebben we onze Engelse maten nog even gezien en zijn we s' Avonds op stap gegaan met Gert-Jan en Peter! Dit is onze laatste dag in Maleisië! Morgenvroeg vliegen we naar Indonesië, naar het eiland Sumatra waar we als eerst 3 dagen in de jungle zullen vertoeven!

• 24 Juli 2014 - 08:52

Kristel:

Wauw wat een avonturen Paul! Geweldig, wat n ervaringen! Veel plezier in de jungle.... En beterschap met je oor! Liefs Kristel (de sis)

• 24 Juli 2014 - 09:55

Mieke :

Hoi hoi polleke inderdaad weer een heel avontuur je hebt al veel gezien en veel meegemaakt het is maar goed dat je het via deze site een beetje bijhoud want het is te veel om het allemaal te onthouden zodat je straks terug kunt lezen want voor avontuur je hebt gehad wij wensen jullie een goede vlucht en een mooie jungle tocht.dikke kus van ons

• 24 Juli 2014 - 10:56

Ron:

Mooi dat je jezelf goed vermaakt daar Paulus! Beterschap met je oren en veel plezier op Sumatra ;)

• 24 Juli 2014 - 16:53

Jan En Danielle:

Leuk om op de hoogte blijven van jullie ervaringen. We zijn benieuwd naar jullie belevenissen in Indonesië. Veel plezier daar!

• 24 Juli 2014 - 21:02

Lilian:

Aaaah weer een super verhaal Paulie! Echt gaaf allemaal! Beterschap met je oor & Veel plezier in de Jungle! Groetjes aan Sas!! xxx

• 24 Juli 2014 - 22:07

Jan En Sjan V Eert:

Hoi Paul,
    Wat een mooi verhaal. Wat een belevenis maken jullie daar mee.
    Een hele goeie vlucht naar Indonesië, en beterschap met je oor.
    Een hele fijne jungle tocht.
    We wachten weer op je volgende verslag.
    Nog heel plezier.
    Groetjes Jan en Sjan.

• 25 Juli 2014 - 07:39

Mandy :

Wat een mooi verhaal weer Paul!!! Echt super om te lezen :)
    Veel plezier in Indonesie! Beterschap met je oortje!!

X Mandy

• 25 Juli 2014 - 20:15

Joyce:

Haa Polleke!!

Wat heb je toch weer een hoop verstandige keuzes gemaakt!! '-p terug gaan met een lege tank van de scooter en 'rust nemen' vanwege de medicatie. Ik zeg: goed bezig!!!
    Enneh jou op een scooter had ik ook wel heel graag willen zien :-)
    Maar heel veel plezier in de jungle, maar hopen dat er niet te veel enge beesten je komen vergezellen :-)

doeiii
    xx Joyce

• 03 Augustus 2014 - 17:35

Marij En Henry :

Ha die Paul en Saskia, zo te lezen hebben jullie het super naar de zin. Tja wat tegenslagen met reizen moet je maar voor lief nemen!
    Nog heel veel plezier en geniet!
    Groetjes fam van Dijk
    Ps. Saskia : ik dacht dat wij niet konden navigeren maar zit toch in de familie.......ha ha

• 06 Augustus 2014 - 10:24

Mandy Van A:

super reis paul! ik lees wel dat je zeker niks te kort komt met al je eten! whaha