Maleisië Part 2! - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Paul Berg - WaarBenJij.nu Maleisië Part 2! - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Paul Berg - WaarBenJij.nu

Maleisië Part 2!

Door: Paul van den Berg

Blijf op de hoogte en volg Paul

22 Oktober 2014 | Maleisië, Kuala Lumpur

Maleisië part 2:

Na een lange reis was ik dus aangekomen in Maleisië, in Penang. Na al snel een hostel gevonden te hebben ben ik direct naar een travel agency gegaan om zo snel mogelijk uit Penang we te gaan. Daar kwam de eerste tegenslag: ik ben voor Perhention Islands en Tioman Islands terug gekomen naar Maleisië, maar zijn al "gesloten" vanwege het slechte weer. Normaal is dit half november, maar nu blijkt het al half oktober te gebeuren. Beetje jammer, maar zoals "gepland" zou ik eerst naar Cameron Highlands gaan. De volgende dag ben ik ook weer om 8 uur vertrokken hiernaar toe. Na een comfortabele rit van 4.5 uur ben ik aangekomen in Tanah Rata en ben ik met drie Engelse en een Zwitserse jongens op zoek naar een hostel. Eigenlijk was de eerste direct raak! Het was echt een bijzonder relaxt hostel met een hele vriendelijke gastvrouw, fijne zithoek, goede omgeving etc. Alles klopte en was helemaal prima en die middag ben ik met de Zwitserse jongen en Renske uit Nederland die we in het hostel hebben leren kennen wat gaan eten. In de avond heb ik wat dingetjes voor mijzelf gedaan en heerlijk gerelaxt en eigenlijk niks gedaan. Ook had ik die dag al direct een tour geboekt voor de dag erop (ja ja, ik weet wel van aanpakken!!). Ook die avond vielen mijn plannen weer in duigen. Ik wilde graag naar Malakka, maar ik kwam er achter dat er eigenlijk niet veel of eigenlijk niks te doen is behalve een nightmarket en het heel lastig te bereiken is vanuit Cameron Highlands. Plan 3 was om naar de jungle te gaan. De jungle in Maleisië is de oudste jungle van de hele wereld, maar ook hierover kreeg ik slechte verhalen over te horen en wat ik las op internet waren er gevaarlijke beesten, heel erg toeristisch, mega duur en de hostels vol met ratten, muizen, bedbugs en grote spinnen. Deze optie viel begrijpen jullie wel ook af voor mij. De volgende dag ben ik naar de Cameron Highlands gegaan. Ik had een tour met 4 uur hiken, daarna door de theeplantages lopen waarop je nog bij een theefabriek uitkwam. De hiking was best leuk! Het had de avond ervoor mega veel geregend dus het was behoorlijk glad en modderig waardoor het iets uitdagender werd. De guide kon heel goed Engels en vertelde veel dingen over de planten en beesten in het regenwoud. In principe is dit niet een van mijn grootste interesses, maar het was wel erg leuk! Na 3 uur omhoog gelopen te zijn, zijn we ook een uur naar beneden gelopen en daar begin het geouwehoer. Glijden, vallen en opstaan. Als jullie mij een beetje kennen weten jullie dat ik niet heel handig ben en dat is dat uur ook weer gebleken. Aangekomen bij de theeplantages was het uitzicht adembenemend! Enorme bergen vol met theeplanten waar je ook maar keek. Ook kregen we uitleg over hoe de thee werd gemaakt en de omstandigheden waar de mensen in moeten. Dit bevestigd weer dat wij niet mogen zeuren over ons werk als we een dagje geen zin hebben! Er werken geen Maleisiërs meer omdat zij er te hoog voor opgeleid zijn dus werken er veel mensen vanuit India of Bangladesh. Na de fabriek was er een mogelijkheid om de thee te drinken en zijn we terug naar het hostel gegaan. Na een verfrissende douche ben ik met Myrthe (die ik ontmoet had in het hostel) wat gaan eten. Daar heb ik besloten (omdat er weinig opties over zijn) om terug te gaan naar Penang en vanuit daar naar Langkawi te gaan. Ik baal hier wel n beetje van omdat ik eigenlijk dat allemaal heb gezien, maar ook geen zin heb om heel erg lang in KL rond te zwerven. Ik weet dat Langkawi wel super leuk is, maar toch vind ik het wel een beetje zonde. Maar als deze week het enige is wat in 6.5 maanden reizen tegen valt (Ofja tegenvalt, Langkawi wordt vast en zeker wel erg leuk maar had graag wat anders gedaan) mag ik niet klagen, dus dat doen we dat ook zeker niet. Na m'n late lunch ben ik eigenlijk direct in gesprek geraakt met een Nederlands stel en hebben we tot laat in de avond mee gekletst wat erg gezellig was!! Alweer vroeg op om met 3 andere jongens vanuit het hostel naar Penang te vertrekken. Ik ben daar weer naar m'n hostel gegaan waar ook de vorige keer heb geslapen. Die middag heb ik eigenlijk niks anders gedaan dan flink door Penang gelopen, m'n boot naar Langkawi geregeld en heerlijk gegeten. Tegenover mijn hostel zat een winkeltje, waaruit live muziek kwam. Ik ben daar gaan kijken en op de eerste verdieping was een ruimte waar live muziek was. Een soort huiskamer concert. Helaas zat het al vol, maar heb ik er toch nog even van kunnen genieten. Was erg leuk om te zien! Ook de volgende dag weer vroeg opgestaan om met de boot naar Langkawi te gaan. Aangekomen in het hostel heb ik gekozen voor een eigen kamer. Ik was er enorm aan toe om even wat privacy te hebben, alleen te zijn en niet continu op mijn spullen te letten. Dus heb ik mijzelf "verwend" met een kamer voor mijzelf. Hierna ben ik naar het stand gegaan. Op het strand realiseerde ik mijzelf dat het reizen niet meer nieuw voor mij is, maar dat het echt normaal is geworden. Hierdoor is het niet minder leuk geworden, maar ik vond het wel bijzonder om op te merken dat het veranderd is voor mij. Die avond heb ik genoten van mijn eigen kamer, rust en een goede nachtrust. De volgende dag flink uitgeslapen. Toen ik een stap buiten de deur deed was ik drijfnat. Dikke vette tropische regenbui waar het er niet naar uitzag dat het ging ophouden deze dag. Ik baalde hier enorm van, ik baalde al van het feit dat ik allemaal dezelfde plekken "moest" bezoeken & dan is het ook nog verschrikkelijk weer. Ik vond na 3.5 uur regen dan ook dat ik mezelf mocht trakteren op een Starbucks koffie en heb ik daar een boekje gelezen. Dit was ook wel erg relaxt en lekker dat ik eigenlijk tot de conclusie ben gekomen dat ik niks te zeuren of te balen heb! Ik had er geen slecht humeur door, maar vond het wel vervelend. Gelukkig heb ik dat om kunnen zetten naar status: genieten en direct nadat ik dit realiseerde hield het op met regenen en begon de zon te schijnen. Mezelf snel naar het hostel gehaast om mezelf in mijn zwembroek te hijsen en naar het strand te gaan. Op het strand kwam ik Renske tegen die ik heb leren kennen in de Cameron Highlands en heb ik daar mijn middag op het strand gespendeerd. Even later kwamen ook Eline en Justin voorbij gelopen die ik ook daar heb leren kennen. Eline en Justin sliepen ook op dezelfde accommodatie, dus spraken we af die avond een drankje te doen! Na echt heerlijk gegeten te hebben in het hostel (die chef is echt zo goed!) zijn we een drankje gaan doen op het strand. We zaten op zitzakken op het strand en hebben gezellig een biertje gedronken. Het weerbericht en de locals gaven aan dat het de volgende dag redelijk goed weer werd en ik aangezien ik hier niet wilde zijn en niks gedaan te hebben had ik een mangrove tour geboekt. De volgende ochtend werd ik wakker van het harde geregen wat op het dak viel. Ik zag mijzelf al 5 uur lang op een boot zitten drup nat als een verzopen kat. Gelukkig veranderde het weer op het moment dat ik de deur uit moest en heeft de zon zo goed als de gehele dag geschenen. De mangrove tour was erg leuk! Je zat op een boot die je rond reed door de mangrove en stopte bij een arend voerplaats, vleermuizengrot, vis voerplaats en nog wat andere gritten. De stoppen waren leuk, maar het leukste vond ik wanneer de boot volle gas door de mangrove scheurde. Kei hard over het water met een te vette omgeving. Ook zijn we nog een stuk over open zee gevaren wat ook heel gaaf was. Doordat ik al vroeg in de ochtend deze tour had gedaan, was ik bedtijds terug in het hostel waar ik weer lekker aan het strand heb kunnen liggen, waar ik toevallig weer het groepje tegen kwam waar ik al eerder over sprak. In de avond hebben Eline, Justin en ik een drankje gedaan waar we Wianne en Daniël tegen kwamen die ik ook in de Highlands heb ontmoet. De volgende dag was het ook weer goed weer, waardoor ik na uitgeslapen te hebben en wat dingetjes gedaan te hebben naar het strand ben gegaan. Toen ik in het hostel kwam, zag ik Leo staan. Dat is de vrouw waarmee we toen ik hier voor de eerste keer was mee zijn gaan stappen. Ze herkende me direct en ook na een halve minuut wist zei mijn naam te herinneren. Vond dat wel erg grappig en knap! In de avond heb ik weer m'n tas ingepakt want ik vloog de volgende dag naar KL! In de ochtend uitgecheckt en door het hostel naar het vliegveld gebracht. Daar had ik best een leuk/interessant gesprek over het geloof. De chauf was zelf moslim, maar een "moderne" zoals hij het zelf noemde. Zijn vader dronk gewoon alcohol, zijn moeder had geen hoofddoek en hij vond het heel belangrijk dat iedereen zijn eigen draai aan het geloof gaf en er eerst over na dacht voordat je ging handelen. Ook gaf hij zijn mening over de vrouwen die in een boerka lopen (wat je erg veel zag in langkawi) en ook over mensen met een handicap en homoseksuelen. Zijn familie vond t belangrijk dat iemand een goed persoon was en daarbij had het geslacht, huidskleur, geloof, seksuele voorkeur of wat dan ook geen invloed op. Aangekomen op het vliegveld besefte ik weer dat het grappig is hoe ik twee maanden terug alles ervoer en hoe ik dat nu doen. Toen we onze eerste vlucht van Penang naar Medan hadden waren we de enige westerlingen en dat vonden we zo bijzonder en grappig, terwijl ik nu tussen allemaal Aziatische mensen zit en het heel normaal is. De vlucht was comfortabel en ruim op tij in KL geland. Nadat ik mijn backpack opgeslagen heb ben ik met de skytrain naar het centrum van KL gegaan. Ik ben als eerst naar de batu caves gegaan. Dat is een grote grot waar een gigantisch beeld voor staat. Dit hadden we nog niet gezien en ben best blij dat ik dit nog even heb meegepikt! Ik ben met de trein terug gegaan maar het centrum waar ik even geshopt heb. Als je 3.5 maand met dezelfde 6 shirts
moet doen (wat voor mij al een prestatie op zich is), gaat de goede kwaliteit er snel vanaf. Net toen ik klaar was en naar buiten wilde lopen om de Petronas twin tours in het donker te bekijken (wat we de vorige keer ook niet hebben gedaan) kwamen de wolken er laag hangen, begon het direct kei hard te regenen en te onweren. Ik baalde natuurlijk weer ontzettend omdat ik hier wel echt naar uit keek en een nat pak tijdens een lange nacht wachten en vlucht is niet ideaal! Na een uurtje rond geslenterd te hebben en besloten te hebben: "als t nu niet minder is, dan verrek maar" liep ik naar de uitgang en was de regen zo goed als gestopt. Wat ben ik toch een geluksbal! Het wachten werd beloond, want de petronas twin tours in het donker is toch wel een hoogtepunt. De torens zijn zo mooi belicht, het is echt magisch. Na hiervan genoten te hebben, ben ik naar KL Sentral gegaan waar de skytrain zou gegaan. Helaas, doordat er een trein zonder reden stil is gaan staan en de boel blokkeert reden er geen "skytrainen" meer het komende uur. Er werden bussen ingezet! Ik had een duidelijke dejavu van momenten die ik heb gehad in NL met de ns! Alleen waren de bussen WEL goed geregeld. Zit nu op t vliegveld, ga een nachtje doorbikkelen op het vliegveld. Onder het motto: je moet alles meegemaakt hebben. Morgen om 06.30 (NL tijd 00.30) vlieg ik naar Hanoi.

Ondanks alle plannen die niet uitkwamen en uitwerkte hoe ik ze graag had gezien in Maleisië heb ik er een hele leuke dagen gehad waar ik toch wat meer van Maleisië heb kunnen zien en ben ik blij dat ik hier ben geweest, maar heb ik ook wel weer heel veel zin in Vietnam na alle goede verhalen die ik van alle andere reizigers heb gehoord! Can't wait!!!

  • 22 Oktober 2014 - 19:51

    Brenda:

    Paul!!! Wat heerlijk om je verhaal te lezen.. Haha en wat ben je ook een beetje een mopper kontje.. Niet doen joh.. jij hebt het namelijk fantastisch… Wil best met je ruilen hoor :) Wat een super fantastisch vet vooruit zicht Hanoi…. Ben super benieuwd wat jij van Vietnam gaat vinden.. Heel veel plezier weer verder op reis. Toi toi toi

    Lieve groetjes je oud collega Brenda

  • 22 Oktober 2014 - 21:36

    Lilian:

    hahaha mopperkont! Lekker genieten daar, regen heb je hier ook dus dat ben je gewend

  • 23 Oktober 2014 - 09:01

    Ruud:

    Heel blij om te lezen dat je het goed weet te relativeren en dus niet je negatieve (lees: regen) ervaringen deze toffe reis laat overschaduwen. Want ja, het is extreem vervelend om twee keer naar dezelfde plek in Maleisië te móéten reizen. Ik zou dat ook heel erg vervelend vinden ;-P Geniet van Vietnam Paul! Xx

  • 26 Oktober 2014 - 10:12

    Jan En Sjan:

    Hee die Paul,
    Je heb weer een mooi verhaal neer gezet.
    We wensen je weer een hele mooie tijd in Vietnam. Ook samen met je oude klasgenoot.
    We waren erg verrast door je telefoontje.( kei gaaf).
    Hier is vannacht de wintertijd weer ingegaan, weer vroeg donker. Maar ja dat heeft ook wel weer wat.

    Groetjes Jan en Sjan.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Maleisië, Kuala Lumpur

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

17 Januari 2015

Myanmar

28 December 2014

Noord-Thailand

05 December 2014

Cambodja

18 November 2014

Vietnam

22 Oktober 2014

Maleisië Part 2!
Paul

Actief sinds 23 Juni 2014
Verslag gelezen: 440
Totaal aantal bezoekers 25669

Voorgaande reizen:

23 Juni 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: