Noord-Thailand - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Paul Berg - WaarBenJij.nu Noord-Thailand - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Paul Berg - WaarBenJij.nu

Noord-Thailand

Door: Paul van den Berg

Blijf op de hoogte en volg Paul

28 December 2014 | Thailand, Chiang Mai

Op het vliegveld in Siem Raep leerde ik al snel twee Nederlandse meisjes kennen waar ik voor de vlucht en daarna heb mee zitten kletsen. Samen hebben we een taxi gedeeld naar het centrum en troffen we als taxi chauffeur de grootste eikel die ik tot zo ver heb ontmoet! Hij probeerde ons 37283x tijdens de rit af te zetten en als we om uitleg vroegen negeerde hij ons of werd hij boos. We waren dan ook heel blij dat we aangekomen waren en niet meer met die man in 1 auto hoefde te zitten. Ik ben naar m'n hostel gelopen en heb direct gevraagd naar de ambassade van Myanmar, de enige reden waarom ik naar Bangkok terug moest: mijn visum aanvragen. In het hostel bleek dat Sinterklaas niet de enige is die zijn verjaardag viert op 5 december, maar dat doet de koning van Thailand ook met als gevolg dat alle overheidsgebouwen dicht waren en ik daar pas maandag terecht kon. Beetje balen! Snel m'n plannen aangepast, ik ga de volgende dag Koningsdag vieren en de volgende dag ga ik even naar een eiland! Ik wilde niet twee extra dagen in Bangkok blijven omdat ik al bijna een week in de stad ben geweest en toch al een hoop heb gezien. In het hostel leerde ik Jason en Simone kennen waar ik die avond een hapje ben mee gaan eten. Later ben ik met Simone en een meisje die Simone al kende Lieke een drankje gaan doen. Daar raakte we in gesprek met twee dronken gekken Turken die van alles over hun land en volk te vertellen hadden wat eigenlijk best interessant was om te horen. Nadat we de tent uitgekickt werden zijn we naar bed gegaan. Ik werd de volgende ochtend best vroeg wakker, verveelde me en ben ik al even de Koningsdag gaan verkennen. Met mijn nieuw gekochte gele shirt (nationale kleur) ben ik naar het Grand Palace gelopen waar het mij logisch was waar het te doen was. Het was in de ochtend nog niet zo druk als het in de middag of avond werd maar het was al behoorlijk druk. Rondom het grasveld voor het paleis waren er allemaal kraampjes waar dingen verkocht werden, een soort koningsmarkt zoals wij die kennen haha. Op het grasveld stonden er allemaal kleine standjes waar een soort tentoonstelling was over de koning en het land en er stond een groot podium voor het paleis. Ik liep een rondje om het grasveld en zag een hele stroming naar rechts lopen. Ik dacht: "daar moet vast en zeker wat te doen" dus ben ik in de stroming ingestapt en meegegaan. Na 5 minuten waren we bij de aankomst van bestemming gekomen en kreeg ik een bakje in mijn hand geduwd met een banaan erin en een sapje. Even later kreeg ik ook een bakje met noodles in m'n hand gestopt. Ik stond er een beetje raar van te kijken, maar als echte Nederlander sla je dit niet af! Hierna ben ik terug naar het hostel gegaan om te kijken of Simone al boven water was. Even later zijn we met Simone en Lieke terug gelopen en hebben we weer een rondje gelopen. Daar waren dan ook weer allemaal andere dingen te zien als in de ochtend. Heel veel gratis eten en drinken, een mega grote tent waar je gratis naar de kapper kon en dat ook 200 Thaise dat deden en een Thai box wedstrijd die er niet om loog, waarbij er een man KO werd geslagen! In de middag hebben we een lange tijd voor het podium gezeten, wachtend totdat er iets gebeurde maar je raad het al... Dat deed het niet! Na 2.5 uur wachten (wat overigens wel erg gezellig was) wilde we terug gaan naar het hostel waar we te horen gekregen dat om 18.00 de parade begon en het was 17.15! Simone was al eerder gegaan en Lieke wilde ook even graag naar haar hostel. Ik ben even wat spulletjes gaan pakken en teruggelopen. De parade was echt tof en heel groots. Fanfares, Majorettes en van elk beroep wat binnen de overheid werkt een 300 personen die paradeerde door de straten. Daarna ben ik weer terug naar het grote grasveld bij het podium. Daar was eigenlijk nog steeds niet heel veel te doen, maar er stonden wel erg veel mensen bij de straat. Ik ben daar gaan kijken en raakte aan de praat met vier Thaise vrouwen. Ze vertelde over de koning, hoeveel ze van hem hielden en hoeveel hij wel niet voor het land heeft gedaan, speciaal voor de arme in Thailand. Ze zagen er uit alsof ze alles echte meende over wat ze over de koning zeiden. Na een tijdje begon er nog een parade die startte om 19:19 (een Thais gelijkgesteld wisten de dames mij te vertellen) en haalde de prins op die de koning verving omdat hij in het ziekenhuis lag. Na de parade ben ik weer terug gegaan naar het grote veld. Daar stak iedereen een kaarsje op, zongen ze samen Thaise "happy birthday" voor hem met later een enorme vuurwerkshow. Echt waar, ik heb nog nooit zulk groot en mooi vuurwerk gezien. Het leek daarna afgelopen te zijn, dus heel veel mensen gingen al weg. Ik wilde even een kijkje nemen tot hoe ver ik op het podium kon komen en dat was behoorlijk ver, aangezien ik op het einde er zelfs op stond. Dit was wel echt gaaf om de grote menigte te zien van een hoger gedeelte en allemaal geel gekleed. Hierna begon het toch weer en was er allemaal traditionele dans. Ik ben even later naar het hostel gegaan en heb nog een drankje gedaan op Khoa Saun Road met een jongen van het hostel.

De volgende ochtend ben ik vroeg opgestaan om naar Koh Chang te gaan. Na een tijdje viel het mij op hoe ontwikkelt Thailand eigenlijk wel niet was als je het vergelijkt met Cambodja. Daar hebben ze best slechte wegen en was reizen niet altijd even comfortabel. In Thailand zijn de wegen super goed, er is geen sprake van een kuiltje en hobbeltje in en op de weg. De reis duurde wat langer dan verwacht (verrassend he haha?) maar uiteindelijk ben ik rond 18.00 aangekomen Koh Chang en had ik een verblijfsplaats gevonden. Er zijn hier niet echt slaapzalen, dus moest al gaan voor een single room. Snel een leuk, klein bungalowtje gevonden voor een prima prijs. Deze avond heb ik eigenlijk weinig gedaan, aangezien ik best wel een beetje moe was en de volgende dag vroeg op moest voor een jungletrekking. De volgende ochtend werd ik opgehaald voor de jungletrekking en zat met 5 Russen en 4 Duitsers in de groep. De jungletocht bracht je naar allemaal watervallen die in de jungle verstopt zaten. Op zich was het ook een leuke groep en raakte ik in gesprek met een Russisch meisje. Ze was totaal niet het "stereotype" Rus die wij kennen, zetten zich af tegen Poetin en was Lesbisch en vertelde hoe het leven was in Rusland als iemand die op hetzelfde geslacht valt. Nou, mag je vertellen... Ik ben heel dankbaar dat ik in Nederland ben geboren. Vrienden van haar zaten in de gevangenis, zij werd afgeluisterd door de regering en homo's werden uitgekotst, mishandeld en enorm gediscrimineerd door het eigen volk. Best wel confronterend om te horen zo! De jungletour was wel heel erg tof. 2 enorme grote spinnen gezien, die had ik nog niet gezien dus dat was wel erg cool om te zien. Nadat ik m'n huisje was aangekomen lag ik de relaxen in m'n hangmat en leerde ik Bente, Franzi en Jonathan kennen. Met hun ben ik in de avond een drankje gaan doen. Die avond leerde ik ook Berto, Kelly en Lisa kennen. Het was echt een gezellige avond en Koh Chang is een toffe plek voor een goede stapavond. De volgende dag heb ik een stranddagje gehad met Berto, die helaas in de middag weer naar Bangkok moest om z'n vlucht te halen naar Portugal! Kort maar krachtig, maar super gezellig! Die middag heb ik nog wat met Kelly en Lisa rondgehangen op het strand en ben in de avond op stap geweest met Bente, Franzi en Jonathan! Ook weer een hele goede avond met een goed gezelschap! De volgende dag zijn we met z'n vieren het eiland gaan verkennen met de scooter! We zijn eigenlijk een beetje gaan strand hoppen en zijn op hele mooie stranden gekomen. Veeeel mooier dan het strand waar wij verbleven. Ook was het super gezellig met z'n 4e en klikte het goed. Die avond heb ik weinig tot niks gedaan. Na het eten m'n tas ingepakt en direct in slaap gevallen tot de volgende morgen waar ik werd opgehaald om naar Bangkok te gaan. Bij het uitchecken haalde de vrouw de administratie erbij en die was niet bijgewerkt! Ik had elke avond netjes betaald, maar er stond er maar 1 geregistreerd! Na een flinke discussie ben ik toch kunnen gaan zonder extra te betalen. De man waar ik bij betaald had, lag nog te slapen en dat zou wel eens kunnen duren tot 1 uur in de middag en die kon ze echt niet even wekken. De weg terug naar Bangkok was prima! Leerde daar wat Nederlanders kennen waar ik heel de busreis mee heb zitten kletsen. Ook Franzi en Jonathan gingen terug maar Bangkok en sliepen in hetzelfde hostel. Met hun ben ik die avond het welbekende recept gaan uitvoeren: een hapje en een drankje! Later in de avond ben ik nog even uit gaan zoeken hoe ik bij de ambassade van Myanmar kon komen, want eindelijk kwam de dag dat ik dat visum kon aan gaan vragen. Verschillende kantoren binnen gestapt, maar niemand kon mij een ander antwoord geven dan het zeer intelligente antwoord: taxi of TukTuk! Na best wel moedeloos te zijn stapte ik kantoortje binnen wat mijn laatste zou worden. Toen ik het vroeg leerde Klara kennen uit Tsjechië. Zij moest er morgenvroeg heen, dus gingen we samen! Heel fijn! Daar kwam ik er ook achter dat je een visum via internet kon aanvragen en bij aankomst op het vliegveld kon krijgen. Het was duurder en ik ben in dit geval nu twee keer naar Bangkok gegaan omdat het visum aan te vragen, dus ik ging het sowieso ook doen! Met de nodige voorbereidingen zijn we om 7 uur s'Ochtends naar de ambassade gegaan per boot en te voet! Wat een geouwehoer was dat zeg! Niet normaal. Eerst moesten we een uur wachten voordat we eindelijk naar binnen konden, waarop de mensen als gekken naar binnen wilde dringen. Ik had ook als ambassade een super mooi gebouw verwacht, maar het was echt een krotje. We moesten een nummertje trekken en wachten totdat je aan de beurt was. Na anderhalf uur wachten was ik aan de beurt en best wel gespannen liep ik naar de desk of alles wel goed was ingevuld etc. Ik wist dat je als journalist en als fotograaf niet binnenkwam in Myanmar, maar wist niet dat ze ook moeilijk gingen doen als je een social worker was. In eerste instantie wilde ze weten waarvoor ik werkte, wat ik daar deed en waar ik allemaal heen wilde in Myanmar. De vrouw schreef van alles en nog wat op mijn formulier in het Thais en vertelde dat ik een week moest wachten op mijn visum! Dat werd hem natuurlijk niet, aangezien ik niet langer in Bangkok wilde zijn. Ik heb geluld als brugman en heb het uiteindelijk voor elkaar gekregen om het visum binnen een dag te krijgen. Hierna moesten we weer een tijdje wachten totdat we "mochten" betalen en stonden we uiteindelijk om 11.30 weer buiten. We zijn weer even terug naar terug naar ons hostel gegaan aangezien in dat gebied aan kantoren zaten. Om 2 uur zijn we weer terug gegaan om in de rij te gaan staan voor de ambassade waar we om kwart over 3 weer naar binnen konden. Ook daar weer een tijd gewacht, maar uiteindelijk had ik hem binnen en ik was er heel blij mee. Het was een hele procedure, het was niet mijn leukste dag van mijn reis maar ach, dan weet ik ook hoe het werkt in een ambassade haha. Terug in hostel leerde ik Lidija en Nuno kennen waar ik die avond wat mee ben gaan drinken. Ook die avond kwamen Nadia en Marloes aan in Bangkok waar ik heel Vietnam mee heb gereisd. Hun heb ik ook maar liefst drie a vier weken niet gezien, maar het was zo leuk om elkaar weer te zien! Een beetje een "all you need is love" moment, alleen dan net wat anders haha! We de avond goed gebruikt om gezellig bij te kletsen. Ik ben de volgende dag naar een tempel gedaan in Bangkok. Het was in principe een hele mooie tempel, alleen was het echt zonde dat hij gedeeltelijk in de stijgers stond. In de middag had ik afgesproken om Becks, Dan en Matt weer te zien. Hun waren deze ochtend voor hun laatste dagen in Bangkok aangekomen en hun zijn we ook regelmatig in Vietnam tegen gekomen. Met hun ben ik een drankje gaan doen en Marloes en Nadia zijn later aangeschoven. Het is zo leuk om mensen weer te zin waar je een tijdje mee hebt gereisd! Na wat drankjes zijn we maar snel n hapje gaan eten en onze spullen gepakt voor de bus naar Chiang Mai. Toevallig gingen Marloes en Nadia ook naar Chiang Mai dus hadden we dezelfde bus. Het was een hele rustige bus, waar haast niemand inzat waardoor we dus allemaal twee stoelen tot onze beschikking hadden, niks te klagen! Totdat de airco aanging. Potverdorie, ik heb al ervaren dat mensen die een airco hadden in zuid-oost Azië er volle bak gebruik van maken, maar dit sloeg echt alles. Ik had gelukkig een vest bij in m'n handbagage en ze hadden een dun dekentje maar dat wilde niet echt meewerken dus hebben we deze nacht niet super veel geslapen. In de nacht heb ik nog gezocht naar andere dekentjes op de lege stoelen achter me, maar tevergeefs. Toen het licht werd wilde ik gaan verliggen en je raad nooit wat ik daar vond.. 2 grote, dikke en waarschijnlijk hele warme dekens! We hadden nog niks geboekt en als je uitstapt staan er altijd mensen op je te wachten om jou hun hostel aan te smeren wat vaak voor een goede prijs is. Ook deze ochtend was dat en zijn we naar hun hostel gegaan. Daar aangekomen waren ze hartstikke vriendelijk, hadden ze nog geen extra matras beschikbaar dus mocht ik zolang even in een andere kamer opfrissen en een dutje doen en dan zou om 10 uur het extra matras geregeld zijn. We hadden afgesproken om 09.00 te gaan ontbijten en toen we de kamer uitkwamen vroegen we hierna en bleek er geen extra matras te zijn, moest ik de kamer betalen en zouden we niet samen kunnen slapen. Hij was echt heel onbeschoft tegen mij en ik had eigenlijk al besloten dat ik hier niet ging verblijven. We zijn toch even Chiang mai ingelopen voor een ontbijt en om te kijken wat er allemaal te doen was. Ik ben eerder terug gelopen om m'n spullen te pakken en naar een hostel te gaan waar Lidija en haar vrienden ook verbleven. Toen ik aankwam kreeg ik een boze blik, ben ik zonder iets te zeggen mijn spullen gaan pakken en ben ik weggelopen. Nadat ik mijn hostel had gevonden had ik weer met Nadia en Marloes afgesproken, maar het duurde en het duurde totdat ze eindelijk aankwamen. Bleek dat hun ook een flinke woordenwisseling met de man hebben gehad omdat ze niet genoeg geld bijhadden om alle nachten in 1 keer te betalen, terwijl dat nooit hoeft en omdat ik de plek had verlaten zonder iets te zeggen. Ze wilden wel graag voor 1 of 2 nachten betalen, maar dat was niet genoeg. Ook toen was de man weer respectloos tegen hen en hadden zij ook besloten om hun spullen te pakken en te vertrekken en uiteindelijk sliepen we allemaal in Deejai Backpackers waar het een wereld van verschil was. Daar zag ik Lidija en ontmoette haar vrienden Daphna, Neta en Dustin! In de avond zijn Marloes, Nadia en ik naar de zaterdagavond markt gegaan met oude bekende van hun waarop we later op stap gegaan zijn. De volgende dag hadden we een tour staan, namelijk zip linen! Voor diegene die niet weten wat het is: het is een soort van tokkelen van platform naar platform door de jungle! Het was echt super leuk! Er waren 28 lijnen, 4 mogelijkheden voor. abseilen en verschillende touwbruggen. We hadden niet een hele groep, maar des te leuker waren de gidsen die ons hielpen. De langste die we hebben gedaan was 900 meter lang en ging van de ene kant naar de andere kant van de jungle waardoor je een magisch uitzicht had over het nationaal park. Het was echt heel erg leuk en helemaal de moeite waard. Na een verdiend powernapje in het hostel zijn we naar de barstreet gegaan. We waren gister al in een super leuk reggae barretje beland waar ze pop nummer omzetten in een reggae nummer, maar daar waren we te laat waardoor we maar een beetje meepikte ervan.

De volgende dag ben ik met Lidija, Neta en Dafna naar het zwembad gegaan. Ik had eigenlijk de planning om in de ochtend naar het zwembad te gaan en in de middag Chiang Mai te verkennen op de fiets, maar ik was zo lui en het was ook zo gezellig dat ik eigenlijk de hele dag daar ben blijven hangen en heel de dag niks heb gedaan. S'Avonds was daar een barbecue en daar zijn we met dat zelfde groepje naar toe gegaan. Er was echt super lekker eten en vanzelfsprekend was het heel gezellig. Door al dat luieren was ik super moe en aangezien we de dag erna een actief dagje hadden heb ik het die avond rustig aan gedaan en ben ik vroeg gaan slapen. Zoals gezegd de volgende ochtend vroeg opgestaan om te gaan mountainbiken door het nationaal park. Nadat we iedereen hadden opgepikt bleek al snel dat we een super leuke groep hadden. We werden eerst gedropt bij het kantoor waar we uitleg kregen over hoe en wat. Ze waarschuwde dat de wegen behoorlijk slecht en stijl kunnen zijn en dat een goede concentratie erg belangrijk is. Ook kregen we de nodige bescherming (helm, arm- en beenbeschermers) mee. In de bus naar t nationaal park zei ik nog tegen de andere dat ik dacht dat t wel mee zou vallen en dat het was om ons bang te maken. Niet dus! Het was een tour waar ons pap en Roy jaloers op zullen zijn. Toen we aankwamen zagen we al snel dat de wegen niet goed zijn en het idd heel stijl was. Op zich zijn wij wel gewend en comfortabel op een fiets als Nederlander dus ging het Marloes, Nadia en mij prima af ook al waren er de nodige slippertjes aanwezig. Het was wel echt een super gave tour. Niet verwacht dat het zo leuk zou zijn. De groep was leuk, de gidsen waren kei gek en grappig en de omgeving was meer dan geweldig! Elke keer na een tijde mountainbiken stopte we ergens om een gigantisch goed uitzicht te bekijken. Aan het einde kon je door allemaal smalle padjes door de bossen Na het fietsen kregen we nog een lunch in een bamboe hutje aan het water wat ook super lekker was met een heel mooi uitzicht op de bergen. In de avond zijn we naar de ladyboyshow gegaan. Daar hadden we afgesproken met Eline en Pascal afgesproken en gelukkig namen die wat mannen mee. We zaten vooraan in de bar, wat de andere mannen ook geweten hebben haha. De mannen die voor de tafel zaten werden tijdens verschillende liedjes erbij betrokken en dat was echt hilarisch! Op het laatst werden hun ook op een podium getrokken waarvan er 1 een soort van lapdance kreeg. Heel bijzonder haha, maar heeeel grappig! Die avond zijn we ook nog wezen stappen wat echt een super goede stapavond was. Hele goede muziek en een toffe avond gehad. Dieptepunt van de avond: was met een jongen aan de praat geraakt die vroeg waar ik vandaan kwam. Hij kwam uit Engeland, maar even later vroeg hij weer waar ik vandaan kwam. Ik beantwoord met: The Netherlands en gevraagd waarom hij het nog eens vroeg? Waarop hij antwoordde: omdat ik niet weet waar het ligt, is dat hetzelfde als nieuw Zeeland? Jullie kunnen wel begrijpen dat dit gesprek snel tot het einde is gekomen.

De volgende ochtend gedag gezegd tegen Marloes en Nadia die ik waarschijnlijk in Pai nog wel tegen zal komen en ben ik met Neta, Lidija en Neta naar Chiang Rai gegaan met de bus. Binnen drie uurtjes waren we daar en zijn we direct door naar de white Temple gegaan, wat ook de rede was waarom we daar heen zijn gegaan. Wat een bijzondere, gave, maar vooral andere tempel. Zoals je al verwacht: alles is wit en de tempel heeft weinig tot niks met Boeddha te maken, tenminste zo ziet het eruit. Voordat je binnenkomt heb je een "meer" waar honderden handen bovenuit steken waar ook een aantal skeletten in zitten. Binnen in de tempel waren er ipv beschilderingen van Boeddha en apen beschilderingen van Superman, Minnions en Pokémon. Heel vreemd om dit in een tempel te zien, maar ook wel leuk om wat anders te zien. Hier hebben we wat rond gehangen, wat gegeten en terug naar het centrum waar we op zoek zijn gegaan naar een hostel. Al snel wat gevonden waar we even wat hebben zitten relaxen en wat meer hebben gevraagd over Chiang Rai. We moesten naar de avondmarkt en de lichtshow die drie keer per avond is. We waren heel erg volgzaam en zijn we als eerst naar de avondmarkt gegaan die leuk was. Ook hebben we daar gegeten terwijl de locals naar nationaal voetbal keken en dan vinden wij dat wij gek zijn op voetbal?! We waren de tijd vergeten en moesten ons haasten naar "de lichtshow" en toen we aankwam begon die net. Wat een grap haha. Er stond een klok op een rotonde waar wat omheen was gebouwd en daar hadden ze wat lichtspots en muziek bijgezet. Zoals je al leest, niet de moeite waard maar wel enorm grappig. We hadden alle 4 grote verwachtingen die niet helemaal zijn uitgekomen. Hierna zijn we weer terug naar de avondmarkt gegaan waar Dafna en ik een geweldig mooie kerstsjaal hebben gevonden! De rest van de avond hebben we weinig meer gedaan aangezien Chiang Rai wel een beetje rustig stadje is, waar ook prima is. De volgende dag hebben we in de ochtend de bus terug naar Chiang Mai gepakt. We kwamen er in de middag aan en in die middag hebben Dafna en ik de bus naar Pai geboekt. Ik ben in de middag gegaan voor mijn eerste echte Thaise massage. Ze zijn vanzelfsprekend anders dan andere, maar je werd inderdaad wel in verschillende gekke grepen gepakt waar er dingen kraken waarvan ik niet wist dat ze konden kraken. Toch wel helemaal "zen" ben ik terug gegaan naar het hostel waar we later met z'n allen uit gaan eten. Timo was aangesloten die we al eerder in het hostel hebben leren kennen. We zijn naar een "restaurant" gegaan waar je een soort van kon steengrillen. Het was een bol waar het vlees en vis op kon worden gelegd. Onbeperkt eten en daar hielden we wel van. We waren allemaal best hongerig en zijn echt als een stel beesten gaan eten! Het was echt heel lekker en heel gezellig. Het is echt een hele gezellige groep dat we allemaal hebben afgesproken om met kerst terug te zijn in Chiang Mai. Ik had al afgesproken met Margot en Lieke, maar hoe meer man hoe meer vreugd! De volgende dag vroeg opgestaan om naar Pai te vertrekken. Ik had al een hostel geboekt omdat dat hostel behoorlijk populair is en ik er goede verhalen over heb gehoord. De rit naar Pai was heftig. Het was maar een dikke 100 km, maar je doet er een dikke 3 uur over omdat je door de bergen slingert. Uiteindelijk aangekomen in het centrum en op zoek gegaan naar mijn hostel. Direct toen ik er aankwam wist ik al dat ik het geweldig zou vinden. Het was heel basic, maar heel relaxt en met een fantastisch uitzicht. Er was een gemeenschappelijke ruimte boven de keuken en receptie met allemaal hangmatten waar iedereen aan het relaxen is. Het is een open ruimte met geen muren waardoor je uitkeek op de bergen van Pai met daarvoor verschillende rijstvelden. Ik ben die middag in een hangmat gaan liggen en heb genoten van het mooie uitzicht en de rust. Aan het einde van de middag kwamen er steeds meer mensen terug in het hostel en leerde ik Siebe en Melissa kennen uit België. Ook leerde ik Kerri kennen uit Nieuw-Zeeland en zijn we samen naar de avondmarkt gegaan van Pai. Wat gigantisch lekker eten hadden ze daar zeg. Hier hebben we dan ook uitgebreid van genoten en hebben later nog een pilsje bij het kampvuur gedaan. De volgende morgen was ik bedtijds wakker en heb ik wat zitten relaxen rondom het hostel. Het was zo relaxt, rustig en een goede sfeer met alle mensen. In de middag heb ik samen met Kerri, Melissa, Siebe en twee vrienden van hen rond gaan rijden op de scooter. We zijn eerst naar n waterval gegaan. De waterval zelf was niet heel speciaal, maar het uitzicht en de omgeving was echt heel erg gaaf. De rit zelf ook. Er was veel te zien, hele mooi omgeving. Bergen, rijstvelden en echt heel veel andere gave dingen. Beetje irritant was wel dar de twee vrienden van Siebe en Melissa overal hun tijd voor namen waardoor we heel vaak op hun moest wachten. Later in de middag zijn we naar het uitzichtpunt van Pai gereden. Het was een hele gave rit omhoog over onmogelijke paden met stenen, gaten en hobbels wat voor uitdaging zorgde. Ik als ervaren scooteraar (ja dat is een woord haha) ging als een speer naar boven alleen had de scooter van Melissa er wat meer moeite mee. Haar benzine was zo goed als op en ze had moeite om de stijle wegen omhoog te komen en uiteindelijk kwam ze met de scooter helemaal niet meer omhoog. Vanzelfsprekend stopte haar scooter met rijden op het meest kansloze stukje op de weg waardoor ze vast kwam te zitten. Gelukkig kregen we dat ding er al vrij snel eruit en konden we onze weg naar de top vervolgen tot op het moment dat hij echt niet. Ik als echte gentleman (jullie kennen mij) heb het roer overgenomen van de scooter en ben ernaast rennend naar boven gereden. Ik kan je wel vertellen: mijn rug was goed nat! Maar het resultaat mocht er wezen, het uitzicht was verschrikkelijk mooi. Na wat benzine gekocht te hebben zijn we weer maar beneden gereden wat ook een hele uitdagende rit was maar wel echt verschrikkelijk mooi! Het was al wat later in de middag en het werd al bijna donker dus we zijn weer terug gegaan naar het hostel. Daar hadden we die avond een barbecue! Eigenlijk iedereen in het hostel deed hier aan mee, dus het was eendelijke gezellige boel met heerlijk eten. Natuurlijk zaten we allemaal te vol aangezien het "all you can eat" was. Die avond leerde we ook Jesse, Jorit en Tok kennen uit Amsterdam. Met alle Dutchies hebben we die avond wat gekaart, biertjes gedronken en gekletst in het hostel. Ik ben de volgende ochtend redelijk vroeg opgestaan om mijn nieuwe beste vriend weer te gebruiken. Ik had besloten om deze dag alleen te gaan rijden omdat ik mezelf ergerde aan het wachten van de dag ervoor en ik wilde doen wat ikzelf wilde. Ik ben eerst teruggereden naar het gebied waar we de dag ervoor al waren geweest. We hadden een paar leuke zijstraatjes/zandweggetjes gemist en daar wilde ik graag voor terug, met succes! Het was waanzinnig mooi. De omgeving van Pai is zo mooi. Ik was in de middle of nowhere, had m'n scooter geparkeerd en heb genoten van de omgeving, de stilte en de rust! Bergen, rijstvelden, wegen, mensen werkend in rijstvelden, riviertjes... Alles was er te zien en ik genoot hier echt enorm van. Ik ben daarna naar de andere kant van Pai gereden. Ik ben daar ook weer een paar zijstraatjes in gereden waardoor ik uitkwam op het land van een boer denk ik. Ook dit uitzicht was gigantisch mooi waardoor ik een foto wilde maken. Ik keek door mijn lens en zag daardoor iets bewegen. Kon niet zo goed wat het was waardoor ik mijn camera naar beneden deed en dat deed me toch wel een klein beetje schrikken haha. Nee, geen smerige rat deze keer maar een vieze lange geel/bruine slang. Zonder te overdrijven denk ik dat hij langer dan 1 meter was, misschien wel 1.5 meter! Ik wist dat als je stil blijft staan ze je niet opmerken, dus dat heb ik braaf gedaan. Zodra hij in de bosjes was, ben ik gedraaid en met gierende bandjes weggereden haha. Even later kwam ik een dorpje tegen buiten Pai en daar ben ik binnen gereden. Pai is vrij toeristisch, maar hier zag je het echte leven van Thailand. Even verderop was er een uitkijkpunt waar ik ben heen gereden. Dit lag aan een doorgaande weg, waarop er een Thai stopte toen hij mij zag. Hij sprak mij aan of ik met hem wilde praten omdat hij heel graag zijn Engels wilde verbeteren. Samen hebben we op een bankje naar het uitzicht gekeken, wat gepraat en heeft hij mij dingen over Pai verteld. Ik ben daarna rustig terug gereden naar het hostel waar de Amsterdammers op mij stonden te wachten om naar de white Boeddha te gaan. Ook gingen er nog wat andere mensen mee. Het was zeker de moeite waard om erheen te gaan. Daarna zijn we nog naar de Canyon gereden. Hier moest de zonsondergang erg mooi zijn. Het was erg mooi, je had hele gave beklimmingen en afdalingen maar de zonsondergang was geen succes doordat het behoorlijk bewolkt was. Toch erg gaaf geweest! Ik had van deze dag echt enorm genoten. Normaal als ik eens een dag alleen ben (wat nauwelijks voorkomt) vind ik het wel leuk, maar geef ik de voorkeur om met mensen te zijn maar deze dag heb ik ervan genoten om heerlijk mij eigen ding te doen en ook van de stilte. Dit was echt een van de leukste dagen van de afgelopen weken. Ik heb er echt van genoten! In de avond ben ik met Melissa, Jorit, Tom en Jesse op stap geweest. Het nachtleven in Pai was niet heel boeiend, het was meer beetje relaxen en muziek luisteren dan echt stappen, naar dat paste dan ook wel weer bij de sfeer van Pai. Ik heb de volgende dag niet veel gedaan. Ik heb Lidija, Dafna en Timo weer gezien die ik in Chiang Mai heb leren kennen en heb daar mee wat gedronken, gegeten en de dag mee door gebracht. Ik ben in de avond nog naar een ander uitkijkpunt gegaan waar je de zonsondergang kon zien en gelukkig was die daar wel heel mooi! Hij verdween achter de bergen waardoor er veel verschillende kleuren kwamen. In de avond ben ik met dezelfde mensen een hapje en een drankje gaan doen in het centrum van Pai. De volgende dag moest ik Pai alweer verlaten. Voordat ik ging heb ik op mijn iPod kerstmuziek zitten luisteren om een beetje in de sfeer te komen. Iedereen die ik sprak over Thailand begonnen direct over Chiang Mai en Pai hoe geweldig het was! Dat verhoogde mijn verwachtingen, maar die zijn dubbel en dwars uitgekomen. Chiang Mai is geweldig doordat er zoveel te doen valt en Pai is gewoon heel relaxt en geweldig mooi. Het was dan ook geen straf voor mij om in Chiang Mai mijn kerst door te brengen. Na een minder comfortabele rit waarbij ik na elke bocht de tassen van me af kon rapen, zag ik in het hostel Margot en Lieke weer die ik al eerder ontmoet had en afgesproken had ok samen de kerst te vieren. Na mijn spullen gedropt te hebben zijn we een hapje gaan eten en daarna naar een barretje gegaan met live muziek! De band stopte al vrij vroeg en zijn daarna braaf naar het hostel gegaan.

En toen was het zover: kerst! Ik wist niet dat ze in het buitenland geen tweede kerstdag hebben, maar dat weer iets is wat wij hebben verzonnen. We zijn op de dag van kerstavond met de fiets naar een winkelcentrum gefietst waar ze alles met kerst hadden gedecoreerd! Op de grond lag allemaal zout, een hoop grote en kleine sneeuwpopjes en rendieren. Na hier wat foto's te hebben gemaakt zijn we naar een zwembad gegaan in Chiang Mai. Dit was wel een beetje tegenstrijdig met het kerstgevoel wat je thuis zou hebben, maar toch moet ik eerlijk bekennen dat ik toch wel een kerstgevoel had. Voor kerst moet je natuurlijk een groot kerstdiner hebben, dus zijn we een kookcursus gaan doen. Ik heb kip met kaschewnoten, loempias, garnalensoepje en groene curry leren maken. Zoals het hoort met kerst propje vol gegeten. Margot en Lieke bleven deze avond thuis en ik ben met Lidija, Neta en Dafna! We hadden afgesproken om de kerst samen te vieren de volgende dag en Timo zou ook over komen uit Pai om kerst te vieren. Vroeg in de middag ben ik naar hun hostel gegaan om kerst te vieren. We hebben het gevierd met veel eten en drankjes en heel veel gelachen. Na weken lang rijst eten wat me eigenlijk nog goed bevalt, hebben we onszelf maar getrakteerd op een westers kerstdiner! In plaats van een avondmaaltijd voor 2 euro heb ik uitgepakt met een cordon blue, frietjes en een salade voor een dikke 5 euro. Het moet niet gekker worden! Iedereen was te dronken of te moe om nog op stap te gaan, maar Margot en ik hebben ons erover gezet en zijn voor een goede stap avond gegaan wat het ook is geworden! Goede muziek en kwamen al snel in contact met een groep locals die ook wel wisten hoe ze een feestje moesten vieren. Het was echt een hele toffe avond en ik kan zeggen dat ik een toffe kerst heb gehad. Na mijn roes uitgeslapen te hebben ben ik weer richting hun hostel gegaan om nog even met mijn maten te zijn. Lidija en Neta gingen nog wel naar Bangkok om naar het zuiden te gaan, maar Dafna en Timo bleven in Pai. Na nog wat gezelligheid in de middag hebben we afscheid genomen van hun zijn we in de nachtbus gestapt naar Bangkok. Eigenlijk heb ik normaal helemaal geen moeite met slapen in nachtbussen op de vorige keer en deze keer na. Ook deze heb ik weer beroerd weinig geslapen, gelukkig werden we wel echt 2 minuten lopen van onze slaapplek afgezet. Ik ben gister naar de weekendmarkt gegaan met Lidija en Neta. Jezus, wat was die groot en wat kon je daar veel spullen kopen. Laten we toch net op zondag terugkomen in Bangkok!!! Ook Nadia en Marloes waren nog in Bangkok. Na afscheid genomen te hebben van Lidija en Neta die naar de eilanden gingen ben ik met Marloes en Nadia een hapje en een drankje gaan doen. Daar kwamen we ook weer oude erkende tegen die we in Vietnam hebben gezien. Jullie begrijpen het al: een dolle boel! We hebben een tropische regenbui getrotseerd om uiteindelijk op een terras uit te komen waar de ober allemaal kaarttrucs deed en ze waren echt super goed. Na al 3 keer "echt" voor de laatste keer afscheid van elkaar genomen te hebben (plannen veranderen hier zo snel) was het die avond toch zo ver: dit keer echt afscheid! Ook was dit mijn laatste avond Thailand voor even. Het noorden was echt meer als geweldig met geweldige dingen te doen, te leuke mensen en een gave omgeving.

Ik ben vandaag vroeg uit de veren gegaan om ons Joyce op te halen van t vliegveld. Inmiddels zitten we al in Myanmar, wat nu al helemaal geweldig is! Daar horen jullie later meer over :)! De WiFi is niet goed hier. Ben al blij als hij dit verhaal post, dus ben bang dar de foto's niet lukken! Ik wens jullie allemaal een hele fijne jaarwisseling! Geniet ervan!!

  • 28 December 2014 - 16:52

    Ruud:

    Al dat gratis eten en knipbeurten vind ik net als het vuurwerk een goed idee om ook in NL in te voeren op Koningsdag!

    Verhaal van dat Russische meisje is wel erg.. Knap dat ze toch zichzelf durft te zijn.

    Goed dat je voor jezelf opkomt en je absoluut niet laat naaien!

    Grappig eigenlijk dat je steeds dezelfde mensen tegenkomt, terwijl je allemaal zo veel rondreist. Geniet van Myanmar samen met Joyce, ervaren scooteraar! ;-)
    XX

  • 30 December 2014 - 18:38

    Sander Van Lent:

    Mooi verhaal Paul, na al dat gelees ga ik ook een drankje doen. Fijne jaarwisseling en fijne weken nog daar.

    groetjes uit het witte Geffen

  • 31 December 2014 - 12:18

    Jan En Sjan:

    Hoi Paul en Joyce,

    Paul je hebt weer een mooi verhaal neergezet.
    We wensen jullie beide een hele fijne jaarwisseling toe, en een heel mooi 2015.
    Geniet er samen nog van. We zien jullie de 22 Januari weer in geffen.
    Doei en de groetjes Jan en Sjan.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Thailand, Chiang Mai

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

17 Januari 2015

Myanmar

28 December 2014

Noord-Thailand

05 December 2014

Cambodja

18 November 2014

Vietnam

22 Oktober 2014

Maleisië Part 2!
Paul

Actief sinds 23 Juni 2014
Verslag gelezen: 503
Totaal aantal bezoekers 25658

Voorgaande reizen:

23 Juni 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: