Gili, Lombok en de Komodo tour - Reisverslag uit Lombok, Indonesië van Paul Berg - WaarBenJij.nu Gili, Lombok en de Komodo tour - Reisverslag uit Lombok, Indonesië van Paul Berg - WaarBenJij.nu

Gili, Lombok en de Komodo tour

Door: Paul van den Berg

Blijf op de hoogte en volg Paul

02 September 2014 | Indonesië, Lombok

Aangekomen in Bali hebben we een public bus gepakt om naar Kuta te komen. We hebben hier ook de nodige uren over gedaan, maar aangekomen in Kuta al snel een mooi hostel gevonden. Bali hebben we eigenlijk tussenstop genomen om naar de Gili eilanden te gaan. We hebben er niet veel meer gedaan dan genoten van de rust, op het strand gelegen, een fantastische massage gehad en een te vette stapavond gehad in Kuta. Een vriend van Sophie was ook in Kuta en zijn we met z'n 4e op stap geweest. Een te gave club met alles erop en eraan! Vuur, licht, goede muziek en vooral locals die uit hun dak gingen. Na al dat reizen was dit echt meer dan genieten!

Na twee dagen in Bali zijn we met de boot naar Bali gegaan. Normaal vaart er een fastboot maar door het slechte weer en hoge golven (de reden dat de boot ook gezonken is in Indonesië) zijn we noodgedwongen met de slowboot moeten gaan! Wat een organisatie was dat. Het zou 8-9 uur duren, dus zouden we daar om 4 uur aankomen. We werden opgehaald, maar bij de haven werden we aan het lijntje gehouden waardoor we de boot van 9 uur miste en die van 10 moesten pakken. De boot was prima en toen we uitstapte stonden er veel organisaties met hun bordje omhoog te schreeuwen en te wijzen. Na een tijdje wachten zijn we naar de busjes gelopen en zijn we naar de haven gelopen en met een klein bootje naar Gili T gevaren.

Om half 7 aangekomen op Gili T en na de zoektocht naar een hostel zijn we gaan stappen! Je hebt hier verschillende leuke barren zoals Sama Sama waar ze live muziek spelen. Het was een goede avond waar er vele biertjes genuttigd zijn! De dag erna hebben we niet meer gedaan dan op het strand gelegen en bijgekomen van de goede stapavond. 'S Avonds zijn we weer op stap gegaan. Sophie en Saskia waren moe, dus gingen al redelijk vroeg naar huis. Ik kwam mensen tegen van de boot en ben met hun op stap gegaan.

De volgende dag hebben we voor de verandering ook niet super veel gedaan. Gili T is een leuk eiland waar het wel wat toeristisch is, maar daarin tegen ook weer erg rustig is waardoor er geen auto's en scooters zijn maar alleen fietsen en paard met wagens! Charlie wie we ontmoet hebben in Lake Toba kwam naar Gili T om mijn verjaardag mee te vieren. Hier hebben we op gewacht, opgehaald en de middag gevuld met biertjes, kaartspelletjes en gezelligheid. Charlie en ik zijn in de avond naar een yoga les gegaan. Hieruit is toch maar weer gebleken dat ik echt iets aan mijn flexibiliteit mag doen. Wat een onmogelijke houdingen voor iemand die nog niet met zijn handen bij zijn enkels kan! Wel was het erg grappig en leuk om te doen. Ook deze avond zijn we weer op stap gegaan. Om 00.00 was het 20 augustus, dus mijn verjaardag! Ballonnen werden opgeblazen en werd mijn verjaardag uitbundig gevierd. Een hele goede stapavond waar ik de volgende ochtend ook nog van mocht genieten. Toen ik wakker werd en naar buiten ging was heel het terras versierd met ballonnen en posters en stond er een grote taart met 24 kaarsjes voor mij klaar! Saskia heeft flink haar best gedaan om mij te verwennen! Na het taart ontbijt hebben we fietsen en snorkels gehuurd en zijn we over het eiland gaan snorkelen in de zee. Wauw!! 100e verschillende soorten vissen en als kers op de taart: 3 schildpadden gezien van z'n 70 centimeter groot waarvan er 1 zo dichtbij kwam waardoor ik hem kon aanraken! Heel bijzonder en heel gaaf. Bijzonder verjaardagscadeau. Na gesnorkeld te hebben zijn we naar de andere kant van het eiland gefietst waar we de zonsondergang wilde bekijken. Het was hier te bewolkt voor, dus hebben we weinig van de zonsondergang kunnen zien! Echter mocht dit de gezelligheid niet drukken. Na wat drankjes zijn we wat gaan eten en ook vanavond zijn we op stap gegaan in the Irish pub! Ook dit was een goede avond waarvan ik enorm heb genoten. Ik heb een enorme leuke en speciale 24e verjaardag gehad die ik niet snel vergeet. Iedereen met wie ik was heeft me in het zonnetje gezet en enorm verwend! Bedankt daarvoor!

De dag erna vroeg op (wat me enorm zwaar viel) om een snorkeltrip te gaan doen. We waren iets te laat, wat niet in goed viel bij de organisatie maar konden gelukkig nog mee. Het snorkelen was erg leuk, maar kon absoluut niet op tegen het hoogtepunt van de dag ervoor! Weer erg veel gezien & veel gezelligheid! 'S Avonds heeft iedereen een beetje zijn eigen ding gedaan. Iedereen was moe, brak en kapot van de avonden stappen. De dag erna heb we de Rinjani trekking geboekt. De Rinjani is een vulkaan met de top op 3726 meter hoogte! Ook schijnt er een immens meer te zijn. Eigenlijk had ik gezegd na m'n traumatische ervaring in de jungle en het beklimmen van 3 vulkanen op Sumatra en Java dat ik dit niet ging doen! Dit is weer een gevalletje: ik moet overal bij zijn en ik kan niks missen! Ik zou de tweedaagse trekking gaan doen, maar wanneer bleek dat we dan niet de top zouden behalen heb ik me toch bedacht.. Ik ga de drie daagse trekking doen! Zo gezegd, zo gedaan! Geboekt. Die avond zijn Saskia en ik "vroeg" naar bed gegaan aangezien de Rinjani trekking een hel blijkt te zijn doordat die ontzettend zwaar is! Charlie gaat ook mee & die besloot wel mee op stap te gaan.

De dag van de trekking werden we om 07:00 verwacht bij de haven. Daar verlieten we Gili T en kwamen we aan op Lombok waar de Rinjani is. Charlie met een flinke kater in de auto gestapt op weg naar de Rinjani! Na een ontbijtje zijn we rond 10.15 gestart met wandelen. De eerste drie uur voelde wat langer dan het was, maar waren niet heel zwaar. Bij lunch ontmoette we de rest van de groep (3 Duitsers) die al eerder aangelopen waren omdat zij al veel eerder gearriveerd waren op de drop off plek. Na lunch hebben we kennis gemaakt met de "Porters". Dat zijn mannen op slippers (zoals iedereen doet die hier werkt) die een houten balk in hun nek hebben met aan beide kanten een mand vol met ons eten, drinken, tenten, matrassen en slaapzakken. Behoorlijk sneu om te zien! Sam is onze gids en is erg vriendelijk en gezellig. Hij had het tempo er goed inzitten. We hebben veel gezien tijdens de trekking. Veel insecten en wilde apen! Dat vind ik natuurlijk wel vet! Eigenlijk was de eerste dag goed te doen (totaal 7 uur gelopen, 2000 meteen geklommen en z'n 10 kilometers gemaakt) tot het eind. Het eind was enorm stijl, glibberig door het losse zand en was je toch al iets vermoeid. Na anderhalf uur bikkelen kwamen we aan op ons kamp die op 2600 meter was. Vanuit daar had je een nu al geweldig uitzicht (terwijl t best bewolkt is) op het meer, een vulkaan in het meer en de top (die nog indrukwekkender is nu we het konden zien)! Ons kamp stond aan de andere kant waar de zonsondergang te zien was. Onder het genot van thee met weer goed avondeten hebben we genoten van de zonsondergang. Voor de mensen die bekend zijn met mijn muizen en ratten fobie. Ik zet stappen haha!! Na al veel muizen en ratten gezien te hebben liep er deze avond 1 over mijn voet en ik kon het (bijna) goed handelen! Na instructies voor morgen zijn we snel onze tent ingekropen, hebben we 4 lagen kleding aangetrokken omdat het bizar koud is. De nacht is me goed bevallen moet ik zeggen. Niet zoals hij normaal in een bed is, maar voor op een ijskoude berg op een dun matje heb ik best goed geslapen. Nadat we de zonsopgang hebben gekeken en een goed ontbijtje hebben gehad zijn we begonnen met de tweede dag. We moesten eerst 600 meter dalen voordat we verder konden. Dit was een leuke afwisseling op gisteren! Het was veel klimmen en klauteren naar beneden. De rest van de groep (de drie Duitsers) hebben het zwaarder dan ons wat ervoor zorgt dat we regelmatig moeten wachten en hun geklaag aan moesten horen. Dat mocht de pret niet drukken, want Saskia, Charlie en ik hadden het enorm naar onze zin. Na een wandeling van 2.5 uur kwamen we aan bij het punt waar we gaan lunchen, maar ook waar de hotsprings waren! Zoals je eerder hebt kunnen lezen is hotspring synoniem aan rotte eieren lucht, maar deze had dit gelukkig niet. Het was heerlijk warm, goed om al het zand van de afgelopen anderhalve dag af te wassen en even te relaxen. Ook kon je cliffjumpen, waar ik natuurlijk ook geen nee tegen kon zeggen. Na de lunch zijn we verder gelopen naar het kamp. Het is erg grappig en beangstigend om steeds mensen tegen te komen die de top al hebben gedaan en ons met een bijzondere blik succes wensen! Als je even in gesprek bent zegt iedereen: het is mega zwaar, het is een dikke drie uur afzien, het is kei koud maar het helemaal waard! Van het laatste deel gaan we maar vanuit! Na drie uur gelopen te hebben met regelmatig een best zwaar stuk zijn we aangekomen in het kamp waar onze tentjes al klaar stonden. De Porters op teenslippers zijn sneller dan wij zijn, moet helemaal afzien zijn voor hun. Na het eten kregen we uitleg over de volgende dag. Daar heeft Sam op een nette manier benoemd dat hij denkt dat de drie Duitsers niet de top gaan halen en dat ze goed moesten nadenken of ze het wel willen proberen. Daar haakte de eerste al af, maar de andere twee wilde het graag proberen. We zijn vroeg gaan slapen omdat we de volgende "dag" om 02.15 op moesten staan voor de top. Na een klein ontbijtje zijn we gestart met de weg naar de top! Na 5 a 10 minuten haakte ook de andere twee Duitsers af omdat ze het te zwaar vonden en de man niet zoveel kon zien in het donker. Hierdoor moesten we zonder gids verder omdat de eerste 10 minuten het deel was waar je kon verdwalen in het donker. Ook denk ik dat Sam ook stiekem wel blij was dat hij niet mee naar de top hoefde aangezien hij in het hoogseizoen 3 maanden elke dag moet werken! Vanaf dit moment was het bijna 1 rechte weg omhoog en aangezien er genoeg mensen omhoog gingen was het niet heel lastig om de weg te vinden! De klim omhoog was lastig, maar niet zo zwaar als we hadden verwacht. We zeiden elke keer tegen elkaar: "wanneer komt het zwaarste stuk nu?" Het was natuurlijk geen eitje, maar de verhalen die verteld werden waren niet van toepassing bij ons gelukkig. We stonden ook binnen 2.5 uur boven aan de top! Dat was magisch. 3 dagen hard voor gewerkt en met als doel de top te bereiken en op het moment dat je dat behaald is niet te beschrijven!de zonsopgang was heel gaaf om te zien. Na een half uur genoten te hebben zijn we aan de tocht naar beneden begonnen omdat het boven enorm koud was! Je kon eigenlijk skiënd naar beneden wat iets gemakkelijker ging dan naar boven! Aangekomen in het kamp even gerust, wat gegeten en aan de weg terug begonnen! Dat vond ik eigenlijk zwaarder dan de top bereiken. Het was heel erg stofferig en glibberig waardoor je gemakkelijk onderuit kon schuiven. Ook deed het behoorlijk zeer aan je knieën! Na een wandeling van 5 uur zijn we aangekomen bij het eindpunt, waar we met de auto naar onze backpacks werden gebracht. Na een taxi rit aangekomen in een hostel dat Sophie in de tussentijd had geregeld! Eindelijk kunnen douchen want de terugweg heeft ons aardig ranzig gemaakt. Deze avond het niet heel laat gemaakt want het weinig slapen en het vele lopen had ons toch wel vermoeid.

De volgende dag zijn we naar een ander hostel verhuisd. We hebben die dag eigenlijk niet meer gedaan dan aan het zwembad gelegen en gerelaxt. Ook hebben we afscheid moeten nemen van Charlie! Ze gaat naar huis helaas. In de avond hebben we gegeten samen met Tiago die we hebben ontmoet tijdens de Rinjani trekking. Daar afgesproken om de dag erna scooters te huren. Aangezien Saskia genoeg scooter avonturen heeft meegemaakt heeft ze ervoor gekozen om niet mee te gaan. Om 10 uur zijn we op de scooter gesprongen om het eiland te verkennen! Wauw, wat een toffe dag. Ik raak er al steeds beter aan gewend om links te rijden & voor het eerst een rotonde linksom gereden. Wat hebben we allemaal gezien? Stranden waar niemand te bekennen is, veel locals, prachtige natuur, lieve kinderen en nog veel meer! Echt een heerlijke dag. 'S Avonds hebben we een surfles geboekt. Na wat drankjes gedronken te hebben was de avond alweer voorbij. De volgende dag hebben we onze eerste surfervaring gehad. De les was echt tof. We vertrokken vroeg na het strand waar we eerst wat uitleg kregen over het peddelen en het opstaan op de surfplank. Na een half uurtje oefenen kwam het echte werk en mochten we het water in. Na enkele keren proberen lukte het ons om op te staan en te surfen. Wel werden we hier nog wel in geholpen door de leraar. Uiteindelijk konden we het ook zelfstandig. Aan het einde van de les konden we al een flinke tijd staan en zelfs al een beetje sturen aan het einde van de "golf". Na wat geoefend te hebben zijn we weer terug gegaan omdat de les er weer op zat. Na wat geluierd te hebben aan het zwembad hebben we de Komodo tour en een auto gehuurd voor de volgende dag. In de avond zijn we op stap gegaan in Kuta. Nouja, op stap.. Het was een barretje op wielen aan het strand, maar het was wel erg gezellig en leuk. De volgende dag vroeg uit de veren om te gaan surfen. Dit was niet mijn dag. Eigenlijk niks lukte mij en dat werkte een beetje frustrerend haha. Heel de dag gesurft zorgde voor veel vermoeidheid bij ons dus hebben we het die avond rustig aan gedaan. Ook omdat we de volgende dag weer om 07.30 werden opgehaald voor de Komodo tour! Wel heb ik deze avond mijn vlucht eindelijk geboekt. Na 20 keer van plan veranderd te zijn er toch voor gekozen om naar Thailand te gaan en daarna de "standaard" route te doen van Cambodja, Laos en Vietnam te doen. Als ik genoeg tijd heb, hoop ik ook nog de rechterkant van Maleisië te doen die Saskia en ik niet hebben gedaan toen we in Maleisië waren. Maar goed, ik denk ook dat dit plan nog wel 33 keer zal veranderen voordat het zover is!

De volgende ochtend vroeg opgehaald voor de Komodo tour. Nadat we zijn aangekomen (zoals gewoonlijk) 3 uur gewacht voordat we vertrokken. De eerste dag was vooral veel varen met de boot, maar zijn we ook eenmaal gestopt voor te snorkelen. Een goede snorkeltrip weer aangezien we veel verschillende vissen en weer schildpadden hebben gezien. Waar we hebben gesnorkeld was erg veel (levend) koraal en dat was echt schitterend om te zien. Het is een klein bootje waar we op verblijven. Ik schat dat het 25 meter lang is en 4 a 5 meter breed (al moet ik bekennen dat schatten niet een van mij kwaliteiten is)! We zitten met 25 mensen op de boot, waarvan de helft Duitsers zijn. Gelukkig werden er niet meteen (Duitse) kliekjes gevormd en was er een goede klik! Alleen bij lunch en avondeten veranderde de groep in een groep hongerige beesten. Er werden 5/6 bakken op de grond gezet waaruit je zelf mocht opscheppen. Iedereen sprong op de bakken af en probeerde zoveel mogelijk eten voor zichzelf te verzamelen. Omdat Saskia en ik niet zo waren, hadden we niet echt heel veel eten. We sliepen op het dek boven op matrasjes. De eerste nacht heb ik prima geslapen, ik denk het beste van iedereen. De tweede dag hebben we een paar stops gehad voor snorkelen (waar niet zoveel te zien was) en zijn we op een onbewoond eiland gestrand. Ook dit was niet heel bijzonder, maar met de juiste mensen was het toch erg gezellig. Het hoogtepunt van deze dag was tijdens de zonsondergang die zelf al magisch mooi was. Terwijl we deze aan het bekijken waren, zwommen er dolfijnen voorbij de boot die zo nu en dan een sprongetje maakte boven het water. 1+1=2, genieten dus!! Na een aantal Bintang biertjes weer een goede nachtrust gehad. Op dag 3 begonnen we weer met snorkelen. Iedereen was onder de indruk van dit snorkelgebied. We trokken steeds meer op met de Franse Camille en Louis en de Engelse Brad! De twee Franse komen vanuit Australië gereisd en hebben daar veel gesnorkeld, maar gaven aan dat het daar niet zo mooi was als dit. Lucky me! Heel mooi koraal met honderden verschillende vissen met allerlei verschillende kleuren, vormen en formaten met klap op de vuurpijl 3 schildpadden. Deze dag kan voor ons al niet meer stuk. Na een andere snorkelpoging waar eigenlijk niks te zien was zijn we richting de Komodo eilanden gegaan. Komodo's zijn grote .. die alleen op dat eiland leven! Ze worden ook wel "dragons" genoemd. We hadden deze dag een tocht van een uurtje op het eiland. Als eerst kwamen we een kleine Komodo dragon tegen. Dit was al heel gaaf, maar daarna hebben we er in totaal 9 gespot. Erg gaaf! Ze waren nog reusachtiger dan ik had verwacht. We hadden 6 "bewakers" om ons heen omdat ze wel eens mensen aanvallen en heel giftig zijn door alle bacteriën die ze met zich meedragen. We waren op dit eiland in de middag wanneer de dragons niet actief zijn en eigenlijk niks keer doen dan liggen. Na hier alles gespot te hebben zijn we terug naar de boot gegaan om naar de "pink beach" te gaan. Dit was een beetje een tegenvaller, maar toch hier een paar gave foto's gemaakt en het heel leuk gehad met de groep. 'S Avonds werden we verwelkomt met speakers, biertjes en muziek en was er tijd voor een feestje! Een goed feestje. Echt een super gave avond gehad met de mensen op de boot! Na een goed feestje naar bed gegaan om de laatste dag te beginnen om naar de andere van het Komodo eiland te bezoeken. Ook hier hadden we weer geluk en zagen we een hoop Komodo dragons. Omdat we nu vroeg in de ochtend er waren, waren ze actief en bewogen ze. Echt super tof om te zien hoe deze beesten bewegen. Na hier anderhalf gewandeld te hebben, zijn we terug naar de boot gegaan om nog een keer te snorkelen wat niet super spectaculair was, maar wel erg leuk was als afsluiter. Na een korte rit waar we aangekomen zijn op het eiland Flores! Hier zullen we met z'n 6e (Saskia, Sophie, Camille, Louis, Brad en ik) rondreizen voor ongeveer een week! Ik houd jullie op de hoogte!!

  • 02 September 2014 - 13:39

    Martine:

    Bedankt voor weer een super leuk reisverslag Paul!! Groetjes uit Breda.

  • 02 September 2014 - 14:45

    Birgit:

    Mooi verhaal weer Paul! leuk om te lezen wat jullie allemaal meemaken daar! nog twee weken met sas en daarna alleen verder, spannend!! maar zo te horen ga jij je wel vermaken:)

    Sas tot snel en Paul nog even verder genieten daar!

    Groetjes Birgit

  • 02 September 2014 - 17:30

    Ad En Cunera:

    Weer een super verhaal Paul. Geniet maar zoals ik lees is dat geen probleem!!!
    Groeten van Ad en Cunera

  • 09 September 2014 - 14:40

    Lotte:

    Paul, je berichtje even gelezen na een goede tip van jou, screenshots! Dus terwijl ik heeel dichtbij jou aan t reizen ben lees ik je mega toffe verhalen! Wat ontzettend leuk! Heb gehoord dat Australië ook heel vet is, vooral de oostkust voor de komende 3 maanden :p haha lekker genieten paullie!!

    One luvv

  • 14 September 2014 - 12:16

    Jan En Sjan:

    Hoi Paul,
    We hebben je verhaal weer gelezen, het is weer geweldig wat je allemaal weer gezien en meegemaakt hebt.
    Wil je sas van ons aan komende week een goede reis wensen naar huis.
    En jij Paul nog heel veel plezier daar, en dat gaat ook wel lukken zo te zien.
    We kijken weer uit naar je volgende verslag.
    Groetjes en een dikke kus van Jan en Sjan.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Lombok

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

17 Januari 2015

Myanmar

28 December 2014

Noord-Thailand

05 December 2014

Cambodja

18 November 2014

Vietnam

22 Oktober 2014

Maleisië Part 2!
Paul

Actief sinds 23 Juni 2014
Verslag gelezen: 566
Totaal aantal bezoekers 25659

Voorgaande reizen:

23 Juni 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: